DYSKALKÚLIA:
Porucha matematických schopností, ktorá postihuje manipuláciu s číslami, číselné operácie, matematické predstavy. Dieťa má ťažkosti v osvojovaní si matematických pojmov, chápania a uskutočňovanie operácií s číslami. Často si osvojuje spoje na základe pamäte. Neúmerne dlho pretrváva počítanie s pomocou prstov. Inokedy je porušená matematická logika a dieťa nechápe základné postupy.
-
orientácia v rade čísel, počítanie predmetov
-
základné počtové úkony – sčítanie, odčítanie, násobenie, delenie
-
počítanie spamäti
-
slovné úlohy
-
písomné operácie
Praktognostická dyskalkúlia – porucha manipulácie s konkrétnymi predmetmi alebo nakreslenými symbolmi, tvorenie skupín, porovnávanie počtu.
Verbálna dyskalkúlia – ťažkosti v označovaní množstva a počtu predmetov, operačných znakov a matematických úkonov, nedokáže správne predstaviť si vyslovené číslo, alebo slovne označiť počet ukazovaných predmetov.
Lexická dyskalkúlia – neschopnosť čítať matematické symboly /čísla, operačné symboly/.
Objavujú sa zámeny tvarovo podobných číslic, zámeny poradia 12 – 21, čítanie izolovaných číslic 2_3_8 namiesto 238.
Grafická dyskalkúlia – neschopnosť písať matematické znaky, nenapíše diktované čísla
neprepíše ich z predlohy, má ťažkostí v písaní viacmiestnych čísel.
Operačná dyskalkúlia – nedokáže pracovať s matematickými operáciami, časté sú zámeny operácií, zámeny desiatok a jednotiek a pod. Prejav viac vo vyšších ročníkoch, kde jednotlivé operácie by už mali byť dostatočne zautomatizované.
Ideognostická dyskalkúlia – nechápanie matematických pojmov a vzťahov medzi nimi, určiť predchádzajúce a nasledujúce číslo, postupnosť, neschopnosť riešiť slovné úlohy – postup riešenia previesť do systému čísel.