DYSLEXIA:
Porucha čítania postihuje základné znaky čitateľského výkonu.
Rýchlosť – dieťa hláskuje, neúmerne dlho slabikuje, alebo naopak číta zbrklo, domýšľa si slová. Môže primerane čítať, ale nedokáže chápať obsah čítaného.
Chybovosť – zámeny písmen tvarovo podobných b – d – p, zvukovo podobných d- t, aj celkom nepodobných. Deformácie slov, vsúvanie alebo vynechávanie častí slov. Nie všetky zámeny sú prejavom poruchy, začínajúci čitatelia si často zamieňajú d – b dočasne.
Technika čítania – pri výuke metódou synteticko – analytickou je chybné dvojité čítanie /dieťa si číta potichu po hláskach a nakoniec vysloví nahlas/.
Porozumenie – je závislé na predchádzajúcich vymenovaných ukazateľoch /neschopnosť reprodukovať obsah čítaného vlastnými slovami/ tj. rýchle a zručné dekódovanie, syntéza písmen do slova a odhalenie obsahu slova.
Uvedené znaky čitateľského výkonu môžu byť postihnuté rôzne z hľadiska intenzity a v rôznych kombináciách.